maandag 7 april 2014

Zoekt en gij zult vinden......

Naast de rommelmarkt en de kringloop bezoeken, vind ik het ook altijd leuk om een rondje te rijden wanneer er grofvuil buiten is gezet.
Nu is dat helaas nog maar één keer per maand bij ons in de wijk, dus als het zover is, ben ik er als de kippen bij.
En ik niet alleen!
Een precies aantal kan ik niet geven, maar ik héb "concullega's"!
Zo rijd er altijd een man op een snorfiets met een enorme kar er achter.
Die man is van -het ijzer en aluminium-.
Hij verzamelt oude wasrekken, huishoudtrapjes, oude pedaalemmers, delen van konijnenhokken....je kunt het zo gek niet bedenken, of het verdwijnt in zijn aanhangertje.
Onlangs had ook híj concurrentie, want, op dezelfde route als die ik rijd, kwam ik een man met auto en een nóg grotere aanhanger tegen. Maar die nam naast metalen spullen, ook tuinstoelen en dergelijke mee.
Soms denk ik: Wat móeten ze er allemaal mee?
Maar ja, dat denken ze van mij ook waarschijnlijk.....

De spanning van het zoeken en dan opeens iets supergeweldigs vinden......machtig mooi!
Mensen gooien echt van alles weg.
Spullen, die zeker te weten nog gebruikt kunnen worden.
Want heel veel dat bij het grof vuil terecht komt, is echt niet kapot.
Zo heb ik al eens een groot caviahok gevonden. Na een sopje zag ie er als nieuw uit!
Ook een oud houten voetenbankje met een prachtig geborduurd rozenmotief.
Niet kapot, niet vies.
Wat dacht je van een grote gedraaid-houten lampenvoet? Zonder kap, dat dan weer wel....
Heel veel zink! Van een teil tot emmers en een gieter.
Bloempotten voor binnen en buiten.
Koop ze maar niet nieuw, want ze staan er geregeld in allerlei maten en kleuren.
Tuurlijk staan daar ook de gescheurde en gebroken versies tussen, maar ook heel vaak heb je geluk en neem je een mooie mee.

Ik had er pas nog één. Een grote!


Dat terracotta vond ik niet zo mooi, dus met een restje verf heb ik 'm gepimpt.
Toen ik hem vond, zaten er ook nog twee windlichtjes in.
De houdertjes voor de waxinelichtjes waren erg verroest, maar het glas was best schoon te krijgen.


Uiteindelijk is dit het resultaat:





De prikkers die tussen het gras staan, zijn om de poezen er uit te houden.
Vooral Siepie vind het heerlijk om óp een plant te liggen slapen.

De waxinelichthouders zijn ook schoon, alleen de ijzeren hangers vertonen nog sporen van roest.
Daarom heb ik er maar een lint omheen gedaan.




Inmiddels ben ik al bekend aan het worden, want soms komen er zelfs bestellingen(!) binnen.
Ik ben al eens gevraagd om een buitenhok voor konijnen op te sporen en ook een kinderstoel was iemands wens.

Tja....zoekt en gij zult vinden!

Vriendelijke groeten,

Chantal










7 opmerkingen:

  1. Hoi Chantal,
    Jammer genoeg is hier geen ophaaldag voor grof vuil meer. Je moet alles tegenwoordig zelf naar de gemeentestort brengen en eenmaal daar krijg je echt de kans niet om naar iets te zoeken. De mannen die daar werken halen zelf de goede spullen er wel tussenuit. Maar vroeger was het hier wel nog zo, toen heeft mijn vader nog eens een oude naaimachine ertussenuit gehaald, zo eentje met een slinger en een schietspoel... Ik heb er op leren naaien...
    Jij hebt weer heel mooie dingen gevonden zo te zien, leuk hoor...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat grappig allemaal.
    Ja je staat er versteld van wat mensen weg doen.
    Ik heb ook wel eens wat weggehaald.
    Maar de laatste jaren staat hier niet veel meer.
    Jammer.

    gr. anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die mannen met karren verzamelen vooral ijzer omdat dat per kilo nog wat opbrengt, maar vissen daardoor soms wel hele leuke dingen uit het grof vuil die daardoor op de schroothoop komen ipv weer bij iemand in huis.

    Succes met je bestellijst :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier wordt geen grof vuil opgehaald. Het moet naar de stort worden gebracht. De pot is erg mooi geworden. Daar heb je nog lang plezier van. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, dit vind ik wel een heel geweldig verhaal. Ik zie je helemaal gaan.
    En als je dan ziet hoe je van die bloempot een plaatje hebt gemaakt!
    Evenals van de windlichtjes.
    Bij ons wordt geen grofvuil meer opgehaald. Je moet het zelf naar de stortplaats brengen en dan komt het in grote containers, valt weinig bij te zoeken.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een verhaal,leuk hoor.Hier geen grofvuil dagen meer maar afhalen op afspraak.Die pot is echt een plaatje geworden en dan de mooie bijpassende plant !! Ik verf mijn terracotta bloempotten altijd met muurverf ,zo heb ik elke keer weer iets anders Erg leuk ook de waxinelicht houders ,een mooie '' buit '' weer .Geniet ervan !
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooh, als ik dit lees, denk ik direct terug aan vroeger. Toen had je dat hier ook nog en ging ik met m'n vader een rondje rijden. Nu moet je alles zelf op de stort brengen en daar kijk ik af en toe ook nog weleens rond. De eigenaar verzamelt spulletjes voor in onze Boelschuur. Als ik daar rondloop, ben ik net een kind in een snoepwinkel hahaha. Prachtig is je pot geworden!

    BeantwoordenVerwijderen