woensdag 2 mei 2012

Huisvrouw

Sjongejonge, wat heb ik weer genoten, de afgelopen dagen.

Maandag (Koninginnedag) vrijmarkt en vandaag weer een!

Nou, dat is aan mij wel besteed.

Ik heb meerdere spulletjes gevonden, maar vandaag laat ik er alvast een zien.

Het is een soort van verzamelalbumpje met recepten.




In het boekje staat , dat bij ieder bezoek aan de slager, de huisvrouw een gratis receptenblad van de toonbank mee mocht nemen.

Zij kon dat thuis in een verzamelmapje opbergen, zodat er uiteindelijk een receptenboekje ontstond.


De laatste regel:

Dat u, uw man en uw kinderen menigmaal zullen uitroepen:

Tjonge-jonge! wat lekker!




Zie ook de voorkant van het boekje. Zie je de vader des huizes? Met die kroon op?...........

Wat zijn de tijden toch veranderd!


Tegenwoordig staat menig man ook achter het fornuis en dragen sommige vrouwen de "kroon".


Lees ook de kleine teksten op de foto's, dan zul je lezen, dat het niet vanzelfsprekend was, dat je een koel-(ijs) kast in huis had.

Gelukkig nu anders!


Nouja, "gelukkig anders"......Ik vind het toch wel wat hebben, hoor.
Niet dat ik zonder koelkast wil, maar de tijd waarin men leefde, vind ik wel een gezellige tijd. Ik zou er best eens een kijkje in willen nemen, in die tijd.
Maar dan wel weer terug naar onze tijd.......

Groeten,

Chantal



2 opmerkingen:

  1. Wat een grappig kookboekje. Ja, de vrouw stond in die tijd nog niet zo hoog aangeschreven. Gelukkig zijn in die zin wel veel dingen verandert.
    Maar ik zou ook wel eens in de oude tijd willen kijken.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk hé al dat gestruin op de rommelmarkt,ik heb ook weer leuke dingen gevonden op Koninginnedag...en op 5 mei ook weer heel vroeg op pad...benieuwd wat ik dan weer kan vinden!
    Grappig dat verzamel mapje met receptenboek, en ja je moet er inderdaad toch niet aan denken om geen koelkast te hebben...maar heel even terug in de tijd naar binnen kijken is wel 'even' leuk.

    Groetjes van Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen