maandag 17 september 2012

Heerlijck kooken

Een tijdje terug kreeg ik van oudtante A. een oud kookboek, dat nog van háár moeder was geweest.
Nou vind ik het reuze-interessant hoé er vroeger gekookt werd.
Toen waren er namelijk geen zakjes en pakjes en andere kunstmatige toevoegingen om een maaltijd kleur, geur en smaak te geven.
E-nummers? Nog nooit van gehoord!
Alhoewel....ik kwam bij het hoofdstuk 'soepen'  het woord 'maggi-aroma' tegen. En daar zitten (tegenwoordig) toch echt 'foute E-nummers' in.
Dat viel me een beetje tegen, want alle maaltijden werden op smaak gebracht met kruiden en specerijen. Zo lekker puur dus.
Maar goed, misschien zaten er toen nog geen 'foute E-nummers' in......
Nou is het ook geweldig om zo'n recept door te lezen.
Zie hier het recept voor hutspot:
 
 
Wasch het klapstuk.....
.....in den bouillon....
een pan met dikken bodem
....stamp den hutspot...
...als het noodig is.....
 
Prachtig toch, dat schrift van vroeger...
En kijk eens naar de ingredienten. Puur natuur!!
Nou heb je bij hutspot geen zakje of pakje nodig (althans, ik niet) , maar alleen al het schillen en schrappen van de wortelen......dat gebeurt vaak al niet meer!
Dát is zelfs al puur natuur!!
Ik schil altijd zelf de aardappels, schrap de winterpenen, snij de uien.
In plaats van zo'n kant-en-klare, uitgedroogde zak.
Maar goed, dat moet ieder voor zich weten, natuurlijk.
Maar soms voel ik me toch wel een beetje verwant met de huisvrouw van toen.
Lekker puur en simpel!
 
 
Voor vanavond staat nu op het fornuis te pruttelen:
 
 
En nee, niet in deze vorm (ik weet niet eens wat creme de riz is!).
Maar wel een oerhollandse kippensoep, zónder bouillonblokje, zónder maggi, maar mét kruiden.
 
Deze vond ik raar en luguber tegelijk:
 
 
 
Schildpadsoep waar geen schildpad in te vinden is!!
Helaas wel de kop van een kalf, zonder tong.....blech...
 
Ook krijg je een tip hoe een kip te 'plukken, uithalen en opzetten'.
Tja in dat opzicht lijk ik niet zo op de huisvrouw van toen.
Ik kijk liever naar m'n kippetjes, dan dat ik ze de nek omdraai en ze verwerk tot soep.
 
 
Het Nieuwe Kookboek
 
......uit 1926
 
Wat ik ook nog wilde laten zien (ook van tante A. gekregen), is een oude inktvloeier.
 
 
Geweest van de vader van tante A.
De kriebeltjes en krabbeltjes staan nog op het vloeipapier aan de onderkant.
 
 
Bij mij staat ie te pronken op het secretaire bij alle andere oude bureauspulletjes.
Bij hem was het puur noodzakelijk de vloeier te gebruiken, want een balpen hadden ze toen natuurlijk nog niet.
 
 
Vriendelijke groeten,
 
Chantal
 
 
 


 
 
 
 
 


9 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je een oud kookboek hebt gekregen, het is alleen al leuk om te lezen hoe alles weergegeven wordt! De inktvloeier is ook mooi, een bijzonder bezit!

    Fijne avond en liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja PUUR koken dat werd er vroeger gedaan en wat was het lekker al dat eenvoudige eten .Alleen de schildpad soep en een kip plukken laat maar ,daar moet ik niet aan denken.Ik gebruik zelf regelmatig zakjes en pakjes en potjes maar vraag mezelf dan ook wel af wat ik nu eigenlijk eet .We waren vroeger veel meer tevreden met wat we kregen !!
    Gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Chantal,
    Wat geweldig dit mooie oude ´nieuwe kookboek´. Creme de riz ken ik ook niet hoor, heb geprobeerd het op google op te zoeken, en kwam op het volgende;
    In het Frans staat er:
    La farine de riz, issue d'une céréale, le riz, famille des graminacées, originaire d'Asie. La crème de riz est le résultat du mélange de farine de riz avec un liquide, eau ou lait (50g de farine pour 75cl de liquide).
    En dan vertaald naar het Nederlands:
    Rijstmeel, afgeleid van een granen, rijst, de Kroontjeskruid familie, Azië. Crème van rijst is het resultaat van het mengsel van rijstmeel met vloeistof, water of melk (50 g van meel te vloeibare 75 cl).
    Ik hoop dat je er wat aan hebt...? Het komt er dus op neer dat het een soort bindmiddel is van rijstmeel...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk zo'n oud kookboek! Ik griezel wel een beetje van de kalfskoppen en zo, maar als je nog eens een ouderwets gerecht wilt maken. Zoals jan in de zak, staat dat er ook in?
    De inkvloeier is heel mooi!
    Mooie avond!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi kookboek, leuk om al die recepten na te lezen, hier staat er ook één, ik gebruik nog wel eens een recept, juist omdat je er geen e- nummers bij hoeft te doen en het echt de basis van koken is...
    Je inktvloeier is mooi hoor, leuk dat jij die nu bij je spullen neer kunt zetten.

    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig zo kookboek lees erook wel eens in en ook ik vind somige dingen niet zo aantrekkelijk hahahah maar je hebt wel gelijk somige dingen zijn wel lekkerde en er word niet gebruik gemaakt van alle soorten toegevoegde E nummers...leuk die inktvloeier altijd mooi om een mooi plekje te geven op een buro ...wens je een fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja dat was nog eens puur natuur...en nee foute E nummers hadden ze nog nooit van gehoord!
    Ik let sinds een tijdje zelf ook heel erg op de E nummers, en heb mijn voorraad kast ontdaan van alle voor verpakte zakjes, van sausjes, etc. die maak ik nu lekker zelf, en ook geen voorgesneden groenten meer...had nooit gedacht dat ik het schrapen van wortels zo'n leuk werkje zou vinden...ha,ha!
    Mooi ook je inkvloeier, van de vader van je oudtante A...die is dus zeker al heel oud, en met je andere oude bureau spulletjes, zal dat zeker heel mooi op je secretaire staan!

    Groetjes, Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met zo'n oud kookboek kun je helemaal wegdromen in de keukenkunsten van vroeger.Die schildpadsoep is heel vreemd.
    Mooie inktvloeier kreeg je ook.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad wat een mooi schrift van vroeger, een heel ander taalgebruik als tegenwoordig !!!!! hij is echt geweldig Chantal....
    Alles zo puur mogelijk maar dat komt in de moderne keuken ook steeds meer terug....
    Mooi vind ik trouwens je inktvloeier die is vast al heel oud...maar ziet
    er nog perfect uit zo te zien.....lieve groet.Elly

    BeantwoordenVerwijderen