maandag 13 augustus 2012

Schoolmuseum

We hebben in de vakantie verschillende dingen ondernomen, waaronder een bezoekje aan het schoolmuseum in Terneuzen.
Ik kan beter zeggen: museumpje, want het is niet heel groot.
Maar daarom niet minder leuk!!!


Het is gevestigd in een oud bankgebouw.
Beneden kan je gaan kijken naar de oude kluis met dikke deuren, die daar nog staat.

In het museum zie je prachtige oude schoolspullen.
Daterend uit de 19e en 20e eeuw.

Griffels, leitjes, kroontjespennen, aap-noot-mies bordjes, maar ook de bordjes met boom-roos-vuur, die ikzelf indertijd heb geleerd. Ik had zelf toch best enkele herkenningspunten. Kan je nagaan.....mijn schooltijd is nu al zo lang geleden, dat het in een museum ligt!!!
Voor m'n gevoel heb ik die periode nog niet zo lang achter me gelaten....zucht...



(De foto's zijn door een ruit van de vitrinekast genomen, dus er zit weerspiegeling in.)

Nog een paar spulletjes uit mijn tijd, zijn deze:

Het houten blok met potje lijm, schaar en potloden

Herkent één van jullie deze nog?
Het gele plastic koffertje
Ik meen uit 1985/1986


Moet je eens vergelijken met de 'tassen' van heel vroeger:

van hout!!!

En dan al die schrijfspulletjes!:


lei met griffel


lapjes om de kroontjespen mee schoon te maken

blikken doosjes met een sponsje en zeempje om het leitje schoon te wrijven


Op de rommelmarkt in Cadzand heb ik een kroontjespen, griffel en lapjes (voor kroontjespen) weten te scoren. Dat was nog vóór we naar het schoolmuseum gingen, dus de herkenning was groot toen ik het zag. En de blijdschap ook!
Zo'n sponsdoosje, daar had ik niet eerder van gehoord. Die zou ik ook wel willen toevoegen aan m'n verzameling, maar volgens de mevrouw van het museum zijn die heel moeilijk te vinden. Door het vocht van de spons verroestte zo'n blikje al heel snel en werden de blikjes weggegooid. Maar wie weet......


Een oud schoolrapport uit 1876


Strafregels: 'ik moet mij behoorlijk gedragen in de klas'


poepdoos


oude knikkers


spaarpotjes op school voor de zending en missies


Emma showt het oude klaslokaal





Op het mooie blog van Willy -  de tante van Tjorven  -zie je ( 16 juli 2012) een verslag van het oude Ambachten-museum in Terschuur.
Dáár zou ik echt nog een keer heen willen.
Je ziet daar zoveel mooie spullen van vroeger!!!!!
Is, denk ik, te vergelijken met het Schoolmuseum, maar dan veel groter.
Toch is het de moeite waard om een keer langs te gaan in Terneuzen (mocht je in de buurt zijn natuurlijk).

Voor nu, denk ik even niet meer aan school, want de vakantie is nog niet om.
Volgende keer zal ik enkele 'schatten' van de markten laten zien.

Vriendelijke groeten,

Chantal


















6 opmerkingen:

  1. Leuk om rond te kijken tussen al deze oude schoolspulletjes en wat leuk dat je zelf ook al wat op de rommelmarkt had gevonden. Tijdens het bijlezen heb ik genoten van je vakantie-foto's en de zandfeesten komen hier zeker op het 'nog-te-doen'lijstje te staan ;)

    Fijne avond. Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is echt een heel leuk stapje terug in de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. super leuke post zeg even terug in de tijd heellll leuk ...fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke nostalgische post. Een mooie kijk terug in de schooltijd.
    Een inktlap was het eerste wat ik moest maken op breiles. Twee lapjes breien in de rechte steek en daartussenin de katoenenlapjes in de midden aan elkaar door een knoop. Ik heb op school ook nog echt met de kroontjespen geschreven.
    Prachtig Chantal!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om te zien ditte!!..heb er van genoten...liefs Ria...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier hou ik ook wel van. Vooral met kinderen erg leuk om te bezoeken. Er is zoveel veranderd. Terschuur is vooral heel veel! Je komt er echt ogen tekort.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen